نوشته شده توسط : غزاله البهشتی

غذا خوردن باعث می شود تا نه تنها روحیه شما تقویت شود بلکه در سلامت روان شما نیز بسیار موثر است . اکثر تحقیقاتی که در مرکز مشاوره در ایران انجام شده بین تغذیه و سلامت روان رابطه مستقیم وجود دارد . سلامت روان تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی از جمله تغذیه مناسب ، خواب کافی ، و محیط مناسب قرار دارد که ار اختلالات جدی همچون : افسردگی ، اضطراب ، ایترس و وسواس جلوگیری می کند . تاثیر غذا به اندازه ای بالا می باشد که حتی دکتر های تغذیه وقتی متوحه اختلالات روحی فردی که برای رژیم غذایی مراجعه کرده اند نی شوند بر برخی از غذا ها تاکید بیشتری دارند تا به بهبود آنها کمک کند . در این مطلب سعی بر آن داریم تا مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که در بهبود وضعیت روحی شما دخیل باشد .

مواد غذایی که از افسردگی جلوگیری می کند

-         سبزیجاتی که برگ های تیره دارد : سبزیجاتی که برگ های سبز تیره دارد با التهابات درونی مبارزه می کنند . این سبزیجات سرشار از مواد مغزی می باشند و دسترسی به آنها نیز سخت نمی باشد . برگ چغندر ، اسفناج ، کل کلم و برکلی از جمله این سبزیجات هستند . این گیاه ها ضد سرطان هستند و بهبود سیستم ایمنی کمک زیادی می کنند .

-         گردو : گردو سرشار از اسید های چرب امگا 3 می باشد . بسیاری از کسانی که به دنبال تلفن مشاوران برای درمان افسردگی خود هستند به خوردن گردو تشویق می شوند زیرا اسید های چرب موجود در گردو باعث بهبود عملکرد مغز شده و علائم افسردگی را کاهش می دهد . افزایش چشمگیر درمان بیمارانی که از اسید های چرب امگا 3 استفاده می کنند در طی تحقیقات محققین باور نکردنی بوده است .

-         آواکادو : آواکادو به دلیل اسید اولئیک موجود در خود باعث قدرت مند شدن مغز و کاهش افسردگی می شود . پروتئین ، ویتامین B12 ، ویتامین c از دلایلی می باشند که این میوه انرژی مغز را تامین کرده و به عنوان چربی مفید نیز شناخته شود .

-          قارچ : قارچ ها به دو دلیل باعث بهبود سلامت روحی در افراد می شوند . ایتدا این که قارچ موادی مناسب برای کاهش قند خوت است و سپس این که قارچ ها از باکتری های مفید روده مراقبت می کنند . سلول های عصبی روده مسئول تامین سرتونین بدن می باشند . سرتونین یکی از مواد شادی آوری می باشد که سلامت عقل ما را تضمین می نماید .

مواد غذایی که از اضطراب و استرس  جلوگیری می کند

-         ماهی های چرب : ماهی های چرب مانند ، سالمون ، ماهی خال خالی ، قزل الا و شاه ماهی دارای امگا # هستند و این نوع اسید های چرب ارتباط زیادی با عملکرد شناختی و سلامت روان دارند . حتی در صورتی که افراد از اسید های چرب انگا 6 زیاد مصرف کند و به اندازه کاهی امگا 3 مصرف ننماید ، خطر ابتلا به اختلالات خلقی همچون اضطراب در وی افزایش می یابد که باعث می شود تا فرد دچار استرس و اضطراب گردد .

-         تخم مرغ : زده تخم مرغ منبع غنی ویتامین Dمی باشد که در آن پروتئین  کافی برای رشد و نمو وجود دارد . تخم مرغ همچنین حاوی اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان است که به تولید سروتونین کمک می‌کند و همانگونه که گفتیم سرتونین به تنظیم خلف و خو ، خواب ، حافظه و کنترل رفتار کمک زیادی می کند .

-         شکلات تلخ : تمامی کارشناسان بر این باور هستند که شکلات تلخ می تواند بر کاهش استرس و اضطراب کمک زیادی به افراد کند همچنین در تثویت قوای جنسی نیز از نظر متخصص سکس کاربرد بالایی دارد . گرچه هنوز چگونگی کاهش استرس توسط شکلات تلخ به طور دقیق از نظر کارشناسان مشخص نیست ، اما کاکائو منبع غنی از پلی فنول‌ها به ویژه فلاونوئیدها می باشد . فلاونوئیدها باعث کاهش التهابات عصبی و مرگ سلولی در مغز و بهبود جریان خون می‌شوند .

-         زردچوبه : ادویه ای که هندی ها از آن بسیار زیاد استفاده می کنند زردچوبه است ، در زردچوبه ماده ای فعال وجود دارد که کورکومین نامیده می شود و باعث کاهش التهاب و استرس در افراد می گردد . اکسیدانیو که در اغلب افراد افسرده و مضطرب وجود دارد به وسیله زردچوبه کاهش یافته و به درمان این افراد کمک شایانی نموده است .

مواد غذایی که از وسواس جلوگیری می کند

ریواس : یکی از مهمترین خوردنی هایی که می تواند در بر طرف کردن وسواس کم کننده باشد زیواس می باشد . همانگونه که می دانید اختلال وسواس توانایی از بین بردن یک زندگی مشترک را دارد تا آنجا که وقتی زوجین به مشاوره قبل ازدواج مراجعه می کنند و روانشناس از داشتن وسواس یکی از آنها آگاه می شود تا پیش از درمان کامل وسواس به آنها پیشنهاد ازدواج نمی دهد . ریواس دارای کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین A ویتامین ویتامین و ویتامین و مقادیری ویتامین C است که صفرا بر قوی نیز می باشد که خوردن آن باعث ترشح مقدار زیادی صفرا به درون روده می گردد .

جوی دو سر : یکی دیگر از دارو های طبیعی برای درمان وسواس جو دو سر می باشد که بهتر اسن هر روز صبح با صبحانه میل شود . مصرف پوره جوی دو سر در صبح اضطراب و حملات حراس افراد مبتا به وسواس را کاهش داده و به آرامش آنها کمک می کند .

موادی که دارای B12 هستند : این مواد غذایی می تواند خستگی ، افسردگی ؛ کم خونی را در افراد کاهش داده و کمبود آن می تواند باعث بروز بیماری وسواس شود . به همین جهت متخصصین تغذیه زمانی که از اختلال وسواس فردی آگاهی می یابند در رژیم غذایی وی موادی را که سر سار از ویتامین B12 می باشد ، می گنجاند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3 




:: برچسب‌ها: مرکز مشاوره در ایران , تلفن مشاوران , متخصص سکس , مشاوره قبل ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: